SEA – Online Adverteren

SEA staat voor Search Engine Advertising, kortom adverteren via zoekmachines. Door het gebruik van SEA trekt een website meer bezoekers met dank aan advertenties. Bij deze vorm van online marketing draait het om doelgerichte campagnes. Met de juiste zoektermen en het juiste budget, wordt de juiste doelgroep bereikt. Pakkende advertentieteksten of sprekende aanbiedingen vergroten het aantal websitebezoeken.

Voordelen van zoekmachine adverteren

Direct bovenaan bij zoekresultaten in zoekmachines.

Na de start van een campagne direct zichtbaar en vindbaar

De boodschap bereikt de juiste potentiële klant. Lokaal, regionaal, nationaal of wereldwijd.

Alleen betalen wanneer klanten op een advertentie klikken.

Hoe werkt SEA?

Bij SEA wordt van tevoren een budget vastgesteld, dat niet overschreden wordt. Daardoor blijven de uitgaven constant, terwijl een campagne direct resultaat oplevert. In tegenstelling tot bij het toepassen van SEO, dient een website niet eerst geïndexeerd te worden door de zoekmachine, voordat resultaten zichtbaar zijn. Campagnes kunnen bovendien snel en gericht worden opgezet, waardoor websites altijd in beeld zijn bij potentiële klanten. De advertenties worden in zoekmachines namelijk boven of naast de organische zoekresultaten weergegeven. Het grootste voordeel is dat ondernemers direct weten dat de klant geïnteresseerd is in het product of dienst, doordat de zoekopdracht gelieerd is aan hetgeen het bedrijf aanbiedt.

Gericht adverteren

SEA wordt, anders dan via krant, televisie of radio, gezien als gericht adverteren. De potentiële klant vindt immers het gevraagde product op het moment dat hij of zij het nodig heeft of er bewust naar op zoek is. De kosten van SEA worden gebaseerd op het aantal ‘clicks’ op een advertentie, die wanneer en waar dan ook getoond kan worden. Bovendien kan worden aangegeven of een advertentie lokaal, regionaal of nationaal ingezet moet worden en kunnen doelgroepen specifiek worden ingesteld, zodat de boodschap bij de juiste klant terechtkomt.

“Clicks Company is meedenkend en staat open voor suggesties. Ze helpen je graag op weg en zorgen ervoor dat je een persoonlijke website krijgt.”

Bob de Pee Hout(en) Vloeren

Bekijk de Marketing Website

Veelgestelde vragen over SEA – Online

Moet ik ook betalen als er niemand op mijn advertenties klikt?
Om een advertentie in een zoekmachine te plaatsen, betaalt u niks. De zoekmachines maken gebruik van “pay-per-clickadvertenties”. Dit houdt in dat u als adverteerder pas moet betalen, wanneer een bezoeker klikt op een advertentie. U betaalt een vast bedrag per klik. De hoogte van dat bedrag hangt af van de populariteit van een zoekwoord en de kwaliteit van uw advertentie. U kunt zelf het budget per dag van uw advertentie bepalen. Is uw maximale budget bereikt, dan verschijnt uw advertentie die dag niet meer.
Hoe zorg ik ervoor dat mijn advertentie opvalt?
Om u zo goed mogelijk te kunnen onderscheiden ten opzichte van concurrerende advertenties, kunt u een aantal dingen doen. Omschrijf in een korte tekst wat iemand kan verwachten bij uw bedrijf. Maak gebruik van zoekwoorden waarmee uw advertentie gevonden kan worden. Vermeld prijzen als u producten in de aanbieding hebt, cijfers trekken namelijk de aandacht.
Wat is het verschil tussen SEA en SEO?
Door middel van SEO wordt uw website geoptimaliseerd voor vindbaarheid binnen de organische, onbetaalde zoekresultaten. Bij SEA wordt een advertentie ingezet die wordt weergegeven bij relevante zoektermen boven of naast zoekresultaten. SEA is duurder, omdat u per klik moet betalen aan Google. Voor de inzet van SEO hoeft u daarentegen niets te betalen om in de zoekresultaten te verschijnen. SEA en SEO kunnen elkaar goed aanvullen in uw online marketing activiteiten.

Meer weten?