SEA (Search Engine Advertising) en SEO (Search Engine Optimazation) zijn twee verschillende takken binnen het online marketing. Echter hebben ze wel veel met elkaar te maken en zijn ze als het ware om elkaar heen verweven. Hierdoor kunnen SEA en SEO elkaar versterken. SEO heeft betrekking op de organische zoekresultaten en met SEA worden de betaalde zoekresultaten bedoeld.

Enkele verschillen SEO en SEA

  • Een belangrijk verschil is dat SEO gericht is op de lange termijn en SEA meer gericht is op de korte termijn. Het kan vaak weken/maanden duren voordat een site een aannemelijke positie inneemt in google met SEO. Terwijl de advertenties van SEA direct zichtbaar zijn in de zoekresultaten van Google of andere platforms die aangesloten zijn bij Google.
  • Verder wordt bij het gebruik maken van SEA heel goed weergegeven door middel van welke zoekwoorden men op jouw website terecht is gekomen. Bij SEO is dit niet zichtbaar.
  • Ook belangrijk zijn de kosten. Bij SEA kan je ervoor kiezen om te betalen per klik (CPC), per duizend zichtbare vertoningen (vCPM) of per acquisitie (CPA). SEO is n principe gratis, al moet je hier wel genoeg manuren in stoppen om het te optimaliseren.
  • Een ander verschil is dat je bij SEA verschillende advertentiegroepen in één advertentie kan promoten. Bij SEO wordt alleen één link naar één specifieke pagina weergegeven.
  • Een aantal mensen heeft een hekel aan advertenties. Vandaar dat ze een adblocker hebben geïnstalleerd. De SEA wordt hierdoor niet weergegeven. SEO blijft altijd zichtbaar.

Overeenkomsten SEO en SEA

  • Een overeenkomst is wel dat zowel SEO als SEA gebaseerd zijn op zoekwoorden. In de teksten op websites wordt, als je het goed doet, gebruik gemaakt van zoekwoorden die bij het product passen. Dit zijn zoekwoorden waar de toekomstige klant naar zoekt om zo op jouw website te komen. Met SEA wordt ook gebruik gemaakt van zoekwoorden, maar deze zijn vaak specifieker.
  • Zowel de inhoud van SEO als SEA wordt gemeten en krijgt door middel van een kwaliteitsscore een bepaalde ranking. Hierbij wordt rekening gehouden met de verwachte klikfrequentie (CTR), relevantie zoekwoorden en ervaring op de bestemmingspagina.

Waarom gebruik maken van zowel SEO als SEA?

Simpel gezegd: SEO en SEA versterken elkaar. Wanneer je website net online is wil je er graag meteen profijt van hebben. SEA is meteen zichtbaar terwijl je SEO meer tijd nodig heeft. Wanneer je SEO eenmaal geranked is door Google en je van beide gebruik maakt, bespaar je daarmee in kosten. Daarnaast wordt er op zowel specifieke als minder specifieke zoekwoorden ingespeeld. Verder is SEO altijd zichtbaar ongeacht een adblocker en kan je met SEA juist weer meer artikelen of diensten tegelijkertijd aanprijzen.