Lukraak wat artikelen, leuke weetjes en afbeeldingen posten is geen goed voorbeeld van een goede social media strategie. Hoe het dan wel moet? Dat verschilt per product, branche, verkoop omgeving ect. Wat het makkelijker maakt is door het stellen van doelen. Heb voor ogen wat je wilt bereiken met het inzetten van social media.

Er zijn verschillende doelen die je kunt bereiken met het inzetten van social media. Pak doel voor doel aan en niet meerdere tegelijkertijd. Zo behoud je de focus. Doelen die je kunt stellen hebben te maken met klanten, omgeving of organisatie. Enkele doelen die je kunt bereiken met social media zijn:

  • De naamsbekendheid vergroten
  • Genereren van verkeer
  • Betere positie in zoekmachines
  • Marktinzicht vergroten
  • Klanten behouden
  • Interactie met klanten/ webcare

 

Yes, eindelijk een social media doel vastgesteld, maar wat nu!?

Nadat je het social media doel hebt bepaald en uitgedacht moet je het gaan meten. Dit kan door gebruik te maken van verschillende programma’s. De meest gebruikte tools zijn Google Analytics en de rapportages van je social media account zelf. Je kan bij facebook bijvoorbeeld heel goed zien hoeveel likes of kliks  je erbij hebt gekregen. Bij Google Analytics kan je nagaan hoe het verkeer op je website is gekomen, bijvoorbeeld of de linkjes die je deelt op social media ook daadwerkelijk verder helpen.

Het blijft echter een proces van monitoren, meten en optimaliseren. Alleen zo kom je vooruit!