Krijgt uw bedrijf genoeg aanvragen, prospecten en klanten via het internet?

Is het antwoord ‘nee’? Dan heeft u een reden om conversie optimalisatie in te zetten en de conversie te verhogen.

Conversie optimalisatie: het leukste om te doen!

Dankzij conversie optimalisatie hoeft u als ondernemer niet flink te investeren in zaken als SEO of linkbuilding en het budget voor AdWords hoeft niet aangepast te worden. Andere manieren bedenken om traffic te genereren, is ook overbodig. Het enige wat u moet doen is de effectiviteit van de website verhogen, zodat de opbrengst (omzet of aantal aanvragen) stijgt, zonder dat het aantal bezoekers per se toeneemt.

10 tips voor conversieverhoging en -optimalisatie

De gemiddelde conversie onder mkb’ers is 1,25 procent. Websites en webshops die conversie optimalisatie met succes toepassen, scoren veelal een veel hoger conversiepercentage. Dit kan wel oplopen tot vier procent, soms zelfs meer! Hoe converteert u met uw website of webshop?

De allerbeste eerste indruk!
Bij Clicks Company gaan we voor de allerbeste eerste indruk. Die staat voor ons in het middelpunt. Wij zorgen ervoor dat het bouncepercentage omlaag gaat, bezoekers langer op de website/-shop blijven hangen en overgaan tot aankoop. Ze converteren.

De verwachtingen van conversie optimalisatie
In ‘De elf geboden voor conversie optimalisatie’ leest u de buitengewone mogelijkheden voor uw bedrijf met conversie optimalisatie. Bij toepassing van deze geboden gaan bezoekers sneller over tot actie. Zo krijgt u meer aanvragen, leads en kunt u opnieuw klanten werven.

Wat ons betreft, kost het tijd en geld om bezoekers aan u te binden. Verhoging van de conversie vraagt om een groter inlevingsvermogen en creativiteit.

De elf geboden voor conversie optimalisatie

1. Spreek de doelgroep aan
Spreek de bezoekers van uw website of webshop aan met herkenbare dilemma’s of problemen. Als u bijvoorbeeld een ongediertebestrijder bent, kunt u inspelen op de overlast die bijvoorbeeld ratten of wespen kunnen geven. Het moeten onderwerpen zijn die spelen bij uw doelgroep. Door hierop in te haken voelt de bezoeker zich thuis en komt u makkelijker binnen.

2. Maak duidelijk wat de USP’s/UBR’s zijn
Zorg er niet alleen voor dat u op uw website of webshop vertelt wat u aanbiedt, maar probeer voor de klanten in één oogopslag duidelijk te maken waarom hij juist bij u moet bestellen of informatie moet aanvragen. Bezoekers die binnenkomen via Google bekijken websites vaak snel. Zo duurt een gemiddeld eerste sitebezoek maar zeven seconden. Hierrom is duidelijkheid van belang.

Zet de belangrijkste Unique Selling Points of Unique Buying Reasons in de header of op een andere prominente plaats op de site, zodat bezoekers begrijpen waar het om draait. Uiteraard moet u het onderscheidend vermogen wel laten zien, zeker in webshops.

3. Doseer de content
De homepage moet niet helemaal vol geplaatst zijn met tekst. Als een nieuwe bezoeker dit ziet, klikt hij mogelijk snel de website of webshop weg. Maak de pagina’s overzichtelijk en helder. Op die manier is het voor de bezoeker aantrekkelijker om de teksten te lezen. Het verdiepende aspect volgt vanzelf.

4. Zorg voor topdesign
“Ik wil snel een website bouwen en het maakt niet uit hoe deze eruit ziet, als ik maar online vindbaar ben.” Liever niet. Als uw website/webshop er ongeordend uitziet, door welke reden dan ook, is het moeilijk voor bezoekers om de website en uw bedrijf serieus te nemen. Onbewust zien ze dat er iets niet klopt. Het gevolg: u converteert niet. Aandacht besteden aan webdesign is een eerste vereiste voor die eerste, goede online indruk.

5. Maak duidelijk wat uw propositie is
Vooral websites moeten rekening houden met dit aspect van conversie optimalisatie. Voor webshops is het niet erg lastig om te tonen wat er wordt verkocht, er worden immers vaak afbeeldingen van het productaanbod weergegeven. Echter hebben websites die diensten verkopen, daar meer moeite mee. Maak daarom gebruik van een titel voor de website of een goede slogan als hulpmiddel om duidelijk te maken wat voor product of service u aanbiedt.

6. Bied “over de streep-trekkers aan”
Nieuwe, potentiële klanten moet u soms over de streep trekken om daadwerkelijk klant te worden. Daar heeft u een “over de streep-trekker” voor nodig, ofwel een lokkertje. Denk hierbij aan gratis tips op uw vakgebied in ruil voor een e-mailadres, proeflessen, introductiekortingen, E-books of testversies van programma’s.

7. Zorg voor de perfecte indeling
Richt uw website of webshop zodanig in dat de bezoekers direct begrijpen waar het over gaat op uw website. Zo kunnen ze deze goed scannen en lezen. Lange teksten, blokjes, knipperende afbeeldingen en ingewikkelde navigatiemenu’s zijn uit den boze. De potentiële klant ziet door de bomen het bos niet meer en kan afhaken. De perfecte indeling zorgt ervoor dat alles in verhouding is en dat de klant bij u blijft.

8. Bouw aan overtuigingskracht
Goede online teksten zorgen ervoor dat bezoekers van de website nieuwsgierig worden. Daarom is het ook bij een webshop van belang dat u de voordelen en het onderscheidend vermogen van de producten weergeeft. Speel in op de herkenbaarheid en probeer te realiseren dat mensen behoefte krijgen aan uw product. Zo krijgt u het beste resultaat.

9. Zorg voor aantrekkelijke navigatie-items
U kunt natuurlijk de navigatieknoppen met ‘over ons’, ‘contact’ en ‘diensten’ laten staan. Er zijn echter ook meer aantrekkelijke manieren om deze items te benoemen: ‘voordelen’, ‘unieke aanpak’, ‘gratis kennismaking’. Hoe wervender deze knoppen zijn, hoe groter de kans dat mensen doorklikken op uw website of webshop. Ook na die zeven seconden uit punt 2.

10. Vertel de bezoeker wat hij moet doen
Maak de drempel om verder te klikken op de website of webshop, zo laag mogelijk voor bezoekers. Een goed navigatiemenu is niet voldoende. Er moet ook interessante en waardevolle content op de site staan. Overtuigende, heldere call-to-actions en een intelligent conversiescript kunnen hierbij helpen. Maak het uw bezoekers zo makkelijk mogelijk om rond te kijken!

11. Richt u op kwalitatieve bezoekers
Waar bezoekers vandaan komen, bepaalt de conversie. Sommige webshops scoren twee tot drie keer zo hoog op bijvoorbeeld organische bronnen dan op andere verkeersbronnen. De kwalitatieve verkeersbronnen adresseren en erop inzetten is bouwen aan conversiegerichte landingspagina’s. Dé stap naar online groei.

Meer conversie optimalisatie tips

Deze tien conversie optimalisatietips geven simpel weer welke mogelijkheden er zijn om de conversie van uw website of webshop te verhogen. Toch zijn er nog meer invloeden op online conversie optimalisatie. Het zou kunnen dat uw webshop een onvoldoende haalt op al deze tips en toch goed converteert. Ook invloeden als concurrentie, focus, leeftijd van de webshop/website et cetera bepalen gedeeltelijk hoe uw website/webshop converteert.

Clicks Company kan u uiteraard helpen om de online conversie van uw website/webshop te verbeteren. Wij leggen u graag uit hoe we dit doen. Laat onze specialist contact met u opnemen.

Conversie optimalisatie in de praktijk
Breng conversie optimalisatie in de praktijk. Investeren in een goed plan/fundament staat op de eerste plaats. Met dat plan in de hand, kan uw bedrijf op de juiste manier verteld worden in een online marketing verhaal. Veel bedrijven hebben moeite om deze vertaalslag zelf te maken, ze zien het simpelweg niet meer. Onze specialisten helpen u hier graag mee!

Realistische resultaten dankzij conversie optimalisatie
In de praktijk blijkt dat conversie optimalisatie voor positieve resultaten zorgt. Hieronder een opsomming:

  • Een webshop in de entertainmentindustrie haalt een gemiddelde online conversie van zeven procent met gemiddeld vierhonderd bezoekers per dag!
  • Een administratiekantoor ging van nul conversies naar wel tien per maand.
  • Een boekingssite verdubbelde het aantal online boekingen in het eerste jaar, los van alle telefonische aanvragen.
  • Een ICT-bedrijf haalde eerst geen conversies binnen, nu bedraagt het conversiepercentage circa 1,2 procent.
  • Een internationaal exportbedrijf verkoopt actief, via zijn nieuwe website, bedrijfsmiddelen van circa € 40.000,- tot wel € 150.000 over de hele wereld, met als eerste contact: de website.
  • Een bedrijf gespecialiseerd in huidverbetering is gestopt met regionaal flyeren, omdat bijna alle aanvragen nu via de website direct binnenkomen.

Voor ieder bedrijf mogelijk!
Conversie verhogen is voor ieder bedrijf mogelijk, mits er gewerkt wordt vanuit een strategisch document en ingezet wordt op kwaliteit in de uitvoering: gebruiksvriendelijkheid, uitstraling, wervingskracht, goede SEO of AdWords of inzet van andere kwalitatieve verkeersbronnen.