Marketing via social media kan ideaal zijn, mits het effectief ingezet wordt. Dat wil zeggen: succes behalen, zonder er constant tijd aan te besteden. Voordat u een social media account aanmaakt, is het van belang om na te gaan wat het doel van uw medium is. Dit kan bijvoorbeeld puur voor marketing zijn of als vraagbaak voor klanten.

Tip 1: meld u niet zomaar aan bij een sociaal netwerk

Doe onderzoek om te achterhalen welke sociale platformen uw doelgroep gebruikt. Vervolgens kunt u daarop een account aanmaken. Door te focussen op enkele media bent u veel effectiever bezig. U valt meer op door social media gericht in te zetten, dan wanneer u willekeurige content plaatst.

Door deze focus kunt u ook makkelijker de interactie aangaan met uw doelgroep. Het gaat bij social media immers niet alleen om het zenden van een boodschap en het vergaren van die felbegeerde duimpjes en hartjes, maar ook om de conversatie met uw (potentiële) klant. Door die interactie laat u veelal een positieve indruk achter bij de doelgroep: het is menselijk. Daarnaast ontvangt u meer informatie over uw beoogd publiek.

Tip 2: doe social media er niet ‘even’ bij

Er zijn bedrijven die denken social media er ‘even’ bij te doen. Dit is niet doeltreffend. Ga er professioneel mee aan de slag en plan het in, in uw dagelijkse agenda. Zo voorkomt u dat u bijvoorbeeld in uw vrije tijd nog op berichten moet reageren.

Voor social media is het van belang regelmatig content te plaatsen. Het draait namelijk allemaal om zichtbaarheid op het internet. Dit betekent echter niet dat u uw (potentiële) klanten moet overladen met berichten. Onderzoek daarom hoe en wanneer uw doelgroep online actief is. De beste tijden om iets te plaatsen is op Facebook tussen 13.00 uur en 16.00 uur en op Twitter tussen 13.00 uur en 15.00 uur.

Enkele suggesties:

Maak dagelijks tijd vrij om te reageren op berichten.
Kijk naar wat zowel uw doelgroep als de concurrentie online doet.
Plaats regelmatig nieuwe content. De plaatsing hiervan kan ook ingesteld worden op een bepaald tijdstip.

Tip 3: blijf actief op social media

U heeft een account aangemaakt. Om te voorkomen dat u na de beginfase geen content meer hebt om te plaatsen, is het van belang om van tevoren een goede planning te maken. Werkt u in een grote organisatie, vraag collega’s dan regelmatig om ideeën en content aan te dragen over hun bedrijfsonderdeel.

In het kort:

Maak een goede planning.
Maak duidelijke afspraken met leveranciers van content.
Voorzie redigeerwerk. De content moet op tijd aangeleverd worden.
Kwaliteit over kwantiteit. Plaats liever enkele goede berichten, dan veel inhoudelijk minder goede items.
Wees relevant. Deel alleen posts die interessant en belangrijk zijn voor uw doelgroep.
Vergeet de hashtags (#) niet.
Houd het kort. Val op met krachtige posts, zonder lang verhaal.

Tip 4: maak data-analyses en bestudeer de concurrentie

Aan de hand van data-analyses weet u wat uw doelgroep leuk vindt en waar de interesses liggen. U kunt bijvoorbeeld ook meten hoeveel mensen de verschillende posts bekeken of ergens op doorgeklikt hebben. Daarnaast is het goed om te analyseren wat uw concurrentie doet op social media en of ze daar succesvol in zijn of niet. Heel leerzaam! Het zijn niet alleen de concurrenten naar wie u kunt kijken. Ook ondernemers in andere bedrijfstakken kunnen u soms op een geniaal idee brengen.

Wat u kunt doen:

Analyseer de eigen posts. Wat scoort er en wat niet?
Bekijk de concurrentie. Wat doen zij goed?
Bestudeer social media kanalen van andere bedrijfstakken.
Houd uw data en analytics bij.

Tip 5: wees niet ongeduldig

Uiteraard wilt u snel likes en hartjes verzamelen. Een goede social mediastrategie opzetten met de juiste doelstellingen kost echter tijd. Daarom is geduld hebben van belang. Soms moet u experimenteren, maar behoud altijd uw planning, focus en visie. Zo gaat het stukje bij beetje vooruit. En boven alles: heb er plezier in!